Algemene informatie

Algemene  informatie

Aanmelding
Voor aanmelding bij de praktijk voor psychiatrie en psychotherapie Hellendoorn heeft u een verwijzing van de huisarts nodig. Soms neemt een van ons naar aanleiding daarvan contact op met u of met de huisarts, als er nog vragen zijn.

Actuele wachttijd
De wachttijden variëren doorgaans tussen twee en zes maanden. Deze kunnen echter langer of korter zijn, afhankelijk van de vraag naar behandeling. Wanneer u de wachttijd te lang vind, kunt u contact opnemen met uw huisarts of aan uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling.

Eerste gesprek
Tijdens het eerste gesprek worden uw klachten uitgevraagd, uw levensloop wordt kort doorgenomen, eventuele eerdere behandelingen komen aan bod en soms worden er vragenlijsten afgenomen. Dit gesprek duurt ongeveer 45-60 minuten. Soms is een tweede gesprek nodig.

Aan het einde van het eerste gesprek wordt een behandelplan besproken, er wordt een brief met de bevindingen en de voorgenomen behandeling naar uw huisarts gestuurd, tenzij u hier bezwaar tegen maakt.

Het kan zijn dat uw klachten beter door iemand anders behandeld kunnen worden. In dat geval zullen wij u terugverwijzen naar de huisarts met een advies voor een eventuele doorverwijzing.

Kwaliteit en Registratie
ik ben geregistreerd als arts/psychiater/psychotherapeut
BIG: 69024979901/39024979916.

Privacy
Er bestaan een aantal wetten waarmee uw rechten als patiënt beschermd worden en waaraan hulpverleners zijn gebonden. Dit zijn de Wet op de Geneeskundige Behandel Overeenkomst (WGBO), de Wet Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (BIG), de Wet Klachtrecht, de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Dit houdt o.a. in dat uw gegevens onder de privacywet vallen en dat alle informatie vertrouwelijk is. Er zal dan ook zonder uw expliciete toestemming geen informatie aan derden worden versterkt. Uw dossier wordt 15 jaar bewaard en daarna vernietigd.

Vanuit de eisen van uw verzekering worden we gehouden aan het aanleveren van diagnose gegevens en ROM (routine outcome metingen). Als u daar bezwaar tegen heeft kunt u dit aangeven en zal deze informatie niet gegeven worden.

Klachten
Wanneer de klachten naar uw mening niet naar tevredenheid worden besproken kan u contact opnemen met de klachtenfunctionaris. Hiervoor doe ik een beroep op de regeling van mijn beroepsvereniging, de NVvP.
U kan de klachtenfunctionaris bereiken door het sturen van een e-mail naar klachtenfunctionaris@nvvp.net. Vermeldt u in de mail in ieder geval ook uw telefoonnummer, zodat de klachtenfunctionaris contact met u op kan nemen voor een gesprek.

Wordt uw klacht, ook met bemiddeling van de klachtenfunctionaris niet of onvoldoende opgelost, dan kan u de klacht tevens voorleggen aan een onafhankelijke geschillencommissie die een bindende uitspraak doet.
Hiervoor ben ik aangesloten bij de Geschillencommissie Vrijgevestigde ggz-praktijken in Den Haag.

De geschillencommissie schriftelijk of digitaal te benaderen, via onderstaand adres:

Geschillencommissie Vrijgevestigde ggz-praktijken
Postbus 90600
2509 LP Den Haag

www.degeschillencommissie.nl

(via de Geschillencommissie Zorg wordt u naar de Geschillencommissie Vrijgevestigde ggz-praktijken geleid).